Tuesday, November 22, 2005

Riccian släppte och lite vattentester..

Framåt kvällen igår efter vattenbytet så ser jag att hälften av Riccian plötsligt flyter på ytan, så det var bara att plocka upp rötterna ur karet och sätta fast den igen. Nu blev det lite ändring bland rötterna då Riccian hamnade på en av dom stora rötterna istället, får se hur det blir med det. Testade vattnet och fick se att pH låg på 6.0-6.1 med ett KH på 2.8, vilket ska ge 84 ppm CO2 enligt C. Gadds kalkylator, så det skruvar vi lite på. GH låg på 6.7 vilket är samma som i kranen, men förut när jag öste i CaCl2 så låg mitt GH på 15.7 och A. reineckii lilacina ser mycket friskare ut nu, inte alls en massa alger på alla blad utan en fin mörkröd färg. Hur är det med rötter och CO2? Har läst en del konstigt på nätet att nivåerna ändras när man stoppar i rötter..

3 Comments:

Blogger oblog said...

Jag har ofta skyllt dålig tillväxt på att rötterna lurat på mig en ph-sänkning och därmed mindre co2.

Fast jag är tämligen bombsäker på att bara är något jag inbillat mig !

Nov 22, 2005, 1:47:00 PM  
Blogger Mathias said...

Jo, jag är lite orolig för det, men att karet går från 40 ppm CO2 till 80 är väl lite mycket. Det borde inte fladdra iväg så mycket. Men jag ska hålla koll på tillväxten som hittills varit bättre än på länge, mest är det mängden alger på bladen som gått tillbaka och att växterna har sett allmänt friskare ut. Hellre lite för mycket CO2 än för lite..

Nov 23, 2005, 2:55:00 AM  
Blogger Mathias said...

Du måste binda fast den och sedan trimma den allt eftersom den växer. Jag trodde att min Riccia skulle klara sig en vecka till, men efter vattenbytet blev det kanske för mycket syrebubblor och det sket sig stort..

Nov 23, 2005, 11:13:00 PM  

Post a Comment

<< Home