Monday, August 14, 2006

Läget för dagen


Från vänster så ser H. corymbosa siamensis "53b" helt OK ut, har slutat med att släppa 10-15 blad per dag till ett par stycken istället. E. stellata ser skum ut, men växer iallafall. T. fluviatilis verkar inte trivas riktigt, den viker inte ut bladen som förut utan håller dom efter stjälken. R. wallichii har inte bestämt sig för om den vill eller inte, kanske kan bero på att jag satt Mg i större dos nu på sista tiden.. kanske även Toninorna ogillar Mg? R. rotundifolia kör på som ett ogräs, likaså H. polysperma "rosanervig" som jag rensar ur massor med vid varje vattenbyte. E. acicularis har kommit igen och eftersträvar att ta över främre delen av karet igen, hoppas att jag får bukt med Cladophora-algerna i den bara. H. callitrichoides vill inte alls, kan det vara Mg igen?? Nåja, jag sätter numera bara 1 tsk MgSO4 vid vattenbytet och sedan inget mer under veckan. Jag får väl se om det kan hjälpa, huvudsaken är att wallichiin kommer tillbaka.
pH ligger runt 6.5-6.6 och KH 5, så CO2 runt 40 ppm. Efter 1 timmes ljus så skickar växterna pärlband från kapade stänglar och börjar svettas under bladen, så det borde funka fint nu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home