Wednesday, September 05, 2007

Alger..

Glasen får en hel del med alger på sig och vattnet är fortfarande grumligt, det har faktiskt blivit värre med tiden. Satte i en pump till med Quickfilter och hoppas att det reder upp sig iom bättre cirkulation. Misstänker att jag fegar med EasyCarbo (10 ml vid vb och 5 ml per dag) så jag ökade upp dosen till 7.5 ml per dag istället.
Min 6-kilos CO2 tog slut igår, den höll i 145 dagar vilket ger ca 41,4 gram/dag.
Nu slängde jag dit 2-kilosflaskan tills jag får tid att åka och byta till en full 6-kilos och lämna in 10-kilos för påfyllning.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

alger på glasena? Är det inte en fosfat brist? jag misstänkte att jag hade för hög fosfat koncentration och slutade dosera. Efter 1 vecka dök det upp små gröna fläckar på framrutan. I med KH2PO4 och det blev inget mer.

Sep 13, 2007, 1:17:00 PM  
Blogger Mathias said...

Jo, gröna prickar brukar indikera fosfatbrist. Fast jag får mera som en grön hinna på glasen, och får det fortfarande med 10 ml EasyCarbo per dag, fast i mindre utsträckning. Har även börjat med torrgödning efter defdac´s recept vid senaste vattenbytet och ska se om det blir nån skillnad.

Sep 13, 2007, 11:05:00 PM  

Post a Comment

<< Home