Wednesday, November 30, 2005

CO2 reaktor test

Har läst mycket om att använda ytterfiltret som reaktor och risken för eventuell bakteriedöd, så jag tänkte prova med min Bioplastreaktor som följde med i mitt CO2-kit. Kör reaktorn med Fluval 2+ som pump (400 l/tim) fylld med blå filtermatta och samma bubbeltakt som vanligt. Reaktorn sägs klara 1000 liters kar men jag tvivlar på det.. en viss mängd med mikrobubblor och en hel del restgasuppbyggnad märkte jag förra gången jag körde med den, men å andra sidan rapar 404:an duktigt när man kör igenom den så varför inte prova.

Efter 2 timmars körning med reaktorn så har pH gått från 6.6 till 6.2 och det har aldrig funkat i 404:an, den har klarat 6.3-6.4 som max till kvällen. Däremot så byggs det upp mycket restgas i reaktorn, så jag hämtade hem en Fluval 4+ (1000 l/tim) istället. Den bör orka lite bättre, tyvärr så är den mycket större också :( Svårt att gömma den.. Ska nog sänka bubbeltakten lite, annars är nog firrarna historia ikväll.

2 Comments:

Blogger oblog said...

1000 liters powerhead,quickfilter,alträgdiffusor och halvliters ramlösaflaska fungerar tokbra för mig. Dubbel nytta åxå.

Håller närapå jämnt ph utan att kontrollern behöver styra och ställa.

Nov 30, 2005, 9:25:00 AM  
Blogger Mathias said...

Jag ska labba lite mer med inställningarna då jag blev tvungen att gå till jobbet på eftermiddagen.. men vid kl 22.10 så hade jag pH 6.1 i karet (CO2 stänger kl 20.30), måste nog sänka bubbeltakten lite till. Fördelen med Bioplastreaktorn är att den är lite smalare än en PET flaska, annars så kan det bli en sån om inte det här funkar.

Nov 30, 2005, 1:36:00 PM  

Post a Comment

<< Home