Saturday, February 04, 2006

Nitrat

Det bara försvinner i karet. Efter vattenbytet sätter jag 2 tsk KNO3, vilket ger 34 ppm enligt Chuck Gadd´s kalkylator. Dagen efter kan jag mäta upp 20 ppm och sätter 1 tsk per dag. På sista tiden har jag fuskat lite och bara gött varannan dag, 20 ppm måste ju räcka en dag till.. men inte då. Nu har Cyano visat sig på Riccian och det är dags att slamsuga upp det och öka KNO3 doseringen. Fosfat sätter jag ca 1.7 ppm vid vattenbytet och sedan inget mer då jag kan mäta upp strax över 5 ppm dagen efter och resten av veckan (OK det kan vara oåtkomligt för växterna, men då borde inte Cyano komma heller). Kanske skulle kasta alla tester och köra helt på Estmative Index och bara mäta pH och KH för att se CO2 nivån i karet, det skulle ge mig lite mindre gråa hår tror jag :)

2 Comments:

Blogger oblog said...

10 ppm nitrat/dag var max vad min balja "käkade" när jag hade nålgräs.

Jag tror det du mäter stämmer hyggligt !

Feb 4, 2006, 6:07:00 AM  
Blogger Mathias said...

Aha, då är jag inte helt dum i huvudet :)
Bara att fortsätta ösa i det då så inte Cyano kommer tillbaka..

Feb 4, 2006, 7:32:00 AM  

Post a Comment

<< Home