Wednesday, February 08, 2006

Nitratmätningar och nivåer.

R. rotundifolia får ordentligt röda toppar trots hög nitrathalt, så det behöver man inte fega med :) . Ser lite tråkig ut då jag rensat bort halva som låg uppe i ytan..

I förrgår efter vattenbytet satte jag 3 tsk KNO3 = 49 ppm.
I går kl. 15 igår mätte jag upp 20 ppm NO3 i karet och kastade i ytterliggare 1 tsk med KNO3, vilket borde ha gett 34 ppm totalt.
I morse kl. 8 satte jag 1 tsk KNO3 och mätte nivån vid kl. 10 till <40 ppm NO3.
Då borde det alltså ha gått åt ca 10 ppm sedan kl. 15 igår till kl. 10 idag och äter växterna bara när ljuset är på så tog dom det på 6 timmar.
CO2 nivån i karet ligger på morgonen när ljuset tänds på 24 ppm, "mitt på dagen" 30 ppm och på kvällen har nivån stigit till 40 ppm. Allt enligt pH/KH nivån.


2 Comments:

Blogger oblog said...

Hehe, du ser ju ut att ha C.thalictroides åxå. Dom tokväxer väl åxå ???

Jag är inte ett dugg förvånad. Min 325 åt 10 ppm på 8 timmar ungefär.

Feb 9, 2006, 2:44:00 PM  
Blogger Mathias said...

Den köptes som en H. difformis, men det var visst inte en sån, men den växer som en tok.. Har i perioden Måndag - Torsdag satt 7 tsk KNO3 och idag Fredag morgon mätte jag upp 40 ppm NO3. Går man efter C. Gadd´s kalkylator så har jag satt 115 ppm NO3, alltså har karet käkat 75 ppm sedan i Måndags..

Feb 9, 2006, 11:34:00 PM  

Post a Comment

<< Home